سئو چیست؟ تاریخ ثبت : 1397/07/14_11:59

سئو چیست؟ هرآنچه که درباره سئو سایت بدانید


سئو چیست؟ با سئو بیشتر آشنا شوید


سئو به زبان ساده یعنی بهینه سازی سایت برای موتور جست و جو! در واقع سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization می باشد. که ما ایرانی ها می گوییم “سئو” ولی در زبان انگلیسی “اس ای او” گفته می شود.

البته منظور از بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو همان گوگل است. چون همان طور که می دانید در کشور ما بیش از 99 درصد افراد از گوگل برای رفع نیاز خود استفاده می کنند. و هدف اصلی ما بهینه سازی سایت مان برای گوگل است. هر چند که جدیدا موتور جست و جوی مایکروسافت با نام بینگ هم کمی مهم شده است اما نه خیلی!

گوگل است که به سئو معنی می دهد. در حقیقت همه ما تلاش می کنیم تا سایت مان را در کلماتی که مربوط به کسب و کارمان می شود و کاربران بیشتری آن ها را سرچ می کنند در گوگل بالا بیاوریم. سئو به زبان ساده یعنی همین!

اما در این مقاله قصد دارم به طور مفصل در مورد سئو صحبت کنم. از سیر تا پیاز سئو را در این مقاله به شما می گویم. اینکه سئو دقیقا یعنی چی؟ و سئو چگونه می تواند کسب و کارهای اینترنتی را متحول کند و در نهایت با جادویی که سئو می کند آشناتون می کنم.

پس اگر واقعا می خواهید بدانید سئو چیست و چقدر اهمیت دارد و مهم است حدود 15 دقیقه از وقت تان را در اختیار بنده بگذارید و تا انتهای این مقاله همراه من باشید. به شما قول می دهم از خواندن این مقاله پشیمان نمی شوید.

سئو چیست؟ (تعاریف مختلف از سئو سایت)
سئو به مجموعه ای از فرایند ها و دستورالمعل هایی گفته می شود که ما باید روی وب سایت مان انجام دهیم تا در موتورهای جست و جو نتیجه خوبی بگیریم.

سئو، کار یکی دو روز نیست! بعضی ها فکر می کنند سئو یک بار برای همیشه است. در صورتی که اصلا اینطور نیست! سئو فرایندی دائمی است و تمام شدنی نیست!

هرچند که خیلی ها از روش های غیر قانونی در بهینه سازی سایت خود برای موتورهای جست و جو استفاده می کنند تا هرچه زودتر نتیجه ایده آل خود را مشاهده کنند ولی باید بدانید که سئو فریب دادن موتورهای جست و جو نیست! سئو یعنی کارهایی انجام دهیم تا موتورهای جست وجو باور کنند که سایت ما خوب است.

البته همانطور که قبلا هم گفتم در کشور ما منظور از موتور جست و جو همان گوگل است. در واقع کارهایی که ما برای وب سایت مان انجام می دهیم برای رتبه گرفتن در گوگل است.

سئو یعنی حال طراحی سایت مان را خوب کنیم. زمانی که حال سایت ما خوب باشد و در بهترین شرایط قرار داشته باشد تبدیل به سایتی ایده آل برای گوگل می شود. گوگل به سایت هایی رتبه خوب می دهد که در بهترین شرایط قرار داشته باشند.

بعضی از دوستان فکر می کنند سئو یعنی ترفندهایی که بشود از آن ها برای بالا آمدن یک شبه در گوگل استفاده کرد. سئو جادو می کند ولی جادوگری نیست! هیچ ترفندی در سئو وجود ندارد که سایت شما را به سرعت به رتبه های اول گوگل برساند.

سئو علم یا دانش خاص و دست نیافتنی نیست! سئو مجموعه ای از دستور العمل هایی مشخص است که باید به آن ها عمل کنیم. سئو اصول و قواعدی است که گوگل دوست دارد سایت ها از آن ها پیروی کنند.

به نظر من تجربه در سئو بسیار مهم است. هرچه تجربه شما در سئو سایت بیشتر باشد نتایج بهتری می توانید بگیرید.

اما تعریفی که هم اکنون از سئو می شود این است که تدوین استراتژی برای تولید محتوای کاربر پسند و ایجاد تجربه کاربری دلنشین برای کاربران در سایت که این دو، بخش های اصلی سئو را در آینده تشکیل می دهند و هر کدام از آن ها دارای مواردی می شوند که در ادامه مفصل تر در موردشان صحبت خواهم کرد.

سئو چیست؟

گوگل به چه سایت هایی رتبه خوب می دهد؟


در مورد اینکه گوگل به چه سایت هایی رتبه بهتری می دهد و فاکتورهای اصلی گوگل در رتبه بندی سایت چه مواردی است خیلی نمی خواهم تخصصی صحبت کنم. به طور کلی و به زبان ساده گوگل به سایت هایی رتبه خوب می دهد که اولا به فکر کاربران شان باشند یعنی به آن ها اهمیت بدهند و ثانیا اعتبار بالایی در وب داشته باشند و مورد اطمینان باشند.

به طور کلی این دو مورد از نظر گوگل بسیار مهم است که همین باعث می شود سئو داخلی و سئو خارجی بوجود آید.

خلاصه بگویم منظور از اهمیت دادن به کاربران یعنی سایتی داشته باشیم که از هر لحاظ برای کاربران مفید و در عین حال کار با سایت ما برای شان راحت باشد. از تولید محتوای مفید و ارزشمند گرفته تا شکل ظاهری سایت، المان های چیده شده در سایت، رنگ بندی و شکل نوشته های سایت، سرعت بارگذاری سایت و هر موردی که سایت ما را به یک سایت مفید با کاربری راحت برای کاربران مان تبدیل کند.

به تمام کارهایی که ما در داخل سایت خود انجام می دهیم تا بخش اول و مهم سئو را در سایت مان بهبود دهیم سئوی داخلی یا On Page SEO می گویند.

همچنین به سئوی خارجی هم Off Page SEO می گویند. در واقع هر کاری که مربوط به کسب اعتبار سایت ما در وب می شود به سئو خارجی مربوط می شود. منظور از کسب اعتبار همان برند سازی در وب است. اینکه دیگر سایت ها به ما اشاره کنند و درباره ما صحبت کنند یا اینکه در شبکه های اجتماعی معروف شویم و دنبال کننده های بیشتری دریافت کنیم به کسب اعتبار و برندسازی در سئو مربوط می شود.

سئو فقط به اینجا ختم نمی شود. موارد دیگری در پشت صحنه وب سایت ها می باشد که به تکنیکال سئو معروف است. مواردی مثل کد نویسی صحیح سایت، فشرده سازی فایل های CSS و جاوا، استفاده از SSL، ساختار URL های سایت، واکنشگرا بودن وب سایت، بهینه سازی تصاویر و موارد دیگری که در ادامه بیشتر در موردشان صحبت می کنم.

مباحث فنی در سئو هم از دید گوگل مهم بوده و طبیعی است که هر سایتی باید این موارد را قبل از هر کاری رعایت کند. شاید موارد تکنیکال سئو به صورت مستقیم روی سئو تاثیر گذار نباشد ولی طبیعتا در هر سایتی باید رعایت شود.

چرا باید سایتمان را سئو کنیم؟


همانطور که میدانید در سراسر دنیا موتورهای جست و جو مخاطبان زیادی دارند. تقریبا می توان گفت چیزی حدود 98 درصد از کاربران اینترنتی برای رفع نیاز خود اولین کاری که می کنند مراجعه به موتورهای جست و جو است. از این رو دریافت ترافیک از موتورهای جست و جو برای ما بسیار اهمیت دارد و مفید خواهد بود. چراکه موتورهای جست و جو بهترین نتایج را به کاربران نمایش می دهند. یعنی اگر بتوانیم سایت خود را در کلماتی که کاربرانمان جست و جو می کنند بهینه کنیم و در صدر نتایج جست و جو قرار بگیریم مسلما بازدید کنندگان ارزشمندی را به دست می آوریم.

دقیقا به همین دلیل است که مشتریان اعتماد بیشتری به ما می کنند چون خودشان دنبال ما گشته اند و ما را پیدا کرده اند ولی در دیگر روش های تبلیغات اینترنتی ما به زور در دید آن ها قرار می گیریم. همین باعث می شود تا سئو به یکی از بهترین استراتژی ها در دنیای بازاریابی و تبلیغات اینترنتی تبدیل شود و سرمایه گذاری در دراز مدت روی آن باعث می شود تا در آینده هزینه های کمتری برای جذب مخاطب و مشتری داشته باشیم.

به طور کلی ما سایت مان را سئو می کنیم تا :

ترافیک بیشتری دریافت کنیم

کاربران سایت مان بیشتر شوند

مشتریان هدفمند بیشتری دریافت کنیم

اعتماد افراد بیشتری را جلب کنیم

دیگر به فکر تبلیغات پر هزینه نباشیم

رقبا را پشت سر بگذاریم

برند خود را تقویت کنیم

در وب بدرخشیم و دست نیافتنی شویم

تجربه ثابت کرده است سرمایه گذاری روی سئو به مراتب بهتر است سرمایه گذاری روی دیگر روش های تبلیغاتی می باشد. البته بیشتر صحبت سر زمان است و در کل سئو نسبت به دیگر روش ها سرمایه کمتری می طلبد

چیزی که ثابت شده این است که سئو اثر بخشی بیشتری نسبت به دیگر روش های تبلیغاتی دارد. یعنی مشتریانی که از موتورهای جست و جو جذب می کنید به مراتب بهتر و با کیفیت تر از مشتریانی هستند که مثلا از تبلیغات بنری یا کلیکی دریافت می کنید. چون همانطور که گفتم مشتریانی که از گوگل به سایت شما می آیند دقیقا به دنبال نیازشان هستند و شما را بهترین گزینه برای رفع نیازشان می دانند.

چرا سئو بهتر از دیگر روش های تبلیغات اینترنتی است؟
به طور خیلی خلاصه مواردی که باعث می شود تا سئو را به بهترین روش برای تبلیغات در فضای آنلاین تبدیل کند را عنوان می کنم:

هزینه سئو خیلی کمتر و مقرون به صرفه تر از دیگر روش های تبلیغاتی در اینترنت است. دقیقا به خاطر اینکه با سئو می توان مخاطبان هدفمندتر بیشتری را جذب کرد. در این صورت بازگشت هزینه بسیار بالا خواهد بود.

هزینه برندسازی با سئو به قدری پایین است که قابل مقایسه با دیگر روش ها مثل ویدیو مارکتینگ یا سوشیال مارکتینگ نخواهد بود. زمانی که سایت شما در صدر نتایج جست و جو باشد و بیشتر از رقبایتان دیده شوید برندتان قوی تر خواهد شد. فکر نمی کنم کسی به خوبی گوگل بتواند برای شما برندسازی کند!

سئو نسبت به دیگر روش های تبلیغاتی هدفمندتر است. در انواع روش های تبلیغات اینترنتی مجبوریم به زور تبلیغ خود را در دید مشتری قرار دهیم ولی در سئو می کوشیم تا مشتری خودش دنبال ما بگردد و ما را پیدا کند. مشخصه که در سئو مشتریان هدفمند نصیب مان می شوند. چون دقیقا خودشان می دانند نیازشان چه هست و ما را رفع کننده نیاز خود می یابند.

از دیگر مزایای سئو این است که روز به روز به مخاطبان اصلی شما افزوده می شود. هر چه می گذرد بازدید سایت تان بالا می رود، سپس کاربران سایت تان افزایش می یابد و در نهایت فروش تان بیشتر می شود. همه این ها به خاطر این است که افرادی که به سایت شما می آیند دقیقا دنبال شما هستند.

تبلیغات در گوگل بهتر است یا سئو؟
درست است که با تبلیغات در گوگل می توان در هر زمانی که بخواهید در کلمات مربوط به کسب و کارتان در گوگل رتبه یک شوید ولی هیچگاه نمی توان به صورت دائمی از تبلیغات ادوردز استفاده کرد.

برای هر کسب و کاری خصوصا کسب و کارهای کوچک تبلیغات گوگل ادوردز تا جایی امکان پذیر است که بازگشت سرمایه نسبت به هزینه های ادوردز بهتر باشد. از این گذشته با قیمت دلاری که در کشور ما روز به روز بالاتر می رود برای خیلی از کسب و کارها تبلیغ در گوگل به صرفه نخواهد بود.

ولی سئو دائمی است. درست است که باید زمان بیشتری را به سئو سایت تان اختصاص دهید و کمی طول می کشد تا به نتیجه ایده آل خود نزدیک شوید ولی باید بدانید که یک بار برای همیشه هزینه خواهید کرد. در تبلیغات گوگل هر زمانی که هزینه کنید بالا هستید ولی در سئو با یک بار هزینه همیشه بالا خواهید بود.

سئو زمان بر است

با انواع سئو سایت آشنا شوید:
بهتر است کم کم بریم سراغ روش های سئو و اینکه برای سئو سایتمان باید از کجا شروع کنیم. قبلا با مفهوم سئو داخلی و خارجی سایت آشنا شدید. حالا باید با روش های سئو آشنا شوید.

سئو کلاه سفید چیست؟
سئو کلاه سفید یعنی استفاده از روش های سالم در سئو. به عبارتی سئو کلاه سفید وجود ندارد. خیلی از سئو کارها به سئوی کلاه سفید اعتقادی ندارد! چون سئو کلاه سفید برای سایت هایی است که هیچ گاه خودشان را درگیر سئو نمی کنند و از آنجایی که اعتبار بالایی دارند بقیه سایت شان را سئو می کنند.

به عنوان مثال سایت هایی که تولید محتوای قدرتمندی انجام می دهند هیچگاه خودشان را درگیر لینک بیلدینگ نمی کنند و مردم برای آن ها این کار را به خوبی انجام می دهند. ولی آیا همه می توانند به صورت حرفه ای تولید محتوا کنند طوری که مردم داوطلبانه مطالب آن ها را به اشتراک بگذارند؟ مسلما جواب خیر است!

همچنین خیلی از سایت ها در حوزه های کاری مختلف اصلا نمی توانند به این شکل عمل کنند و معروف شوند. پس به همین دلیل سئو کلاه سفید معنا و مفهومی از دید سئو کارها ندارد. سئو کلاه سفید اصلا سئو نیست! چون به هیچ وجه نیازی به درگیر شدن در بهینه سازی سایت نیست.

اگر بخواهیم خودمان دست به کار شویم و سایت مان را سئو کنیم مجبوریم برای سایت خود لینک بسازیم و این کار سئو کلا سفید را نقض می کند! پس به هیچ وجه نمی توانیم از سئو کلاه سفید استفاده کنیم. چون در سئو کلاه سفید خبری از اقدام خودمان برای سئو نیست!

سئو کلاه سیاه چیست؟
کسانی که قصد دارند به سرعت سایت خود را در بهترین نتایج جست و جوی گوگل بیاورند از سئو کلاه سیاه استفاده می کنند. سئو کلاه سیاه به استفاده از روش های غیر مجاز در سئو گفته می شود. به عنوان مثال خرید بک لینک با کیفیت به تعداد زیاد در مدت زمان کوتاه، استفاده از محتوای کپی، بهینه سازی بیش از حد و … که باعث می شود گوگل بفهمد سایت مورد نظر کاملا غیر طبیعی سئو شده است.

در این شرایط هم گوگل با این سایت ها مقابله می کند و آن ها را جریمه می کند تا این سایت ها که فقط به فکر بالا آمدن هستند و هیچ وقت به فکر کاربران شان نیستند از نتایج جست و جو حذف شوند.

از دید گوگل سایت هایی که واقعا محتوای ارزشمندی دارند باید در بهترین نتایج حضور داشته باشند نه سایت های کلاه بردار!

سئو کلاه خاکستری چیست؟


سئو کلاه خاکستری چیزی است که ما باید از آن استفاده کنیم. به استفاده از روش های سئو کلاه سفید در سئو کلاه سیاه، سئو کلاه خاکستری می گویند. یعنی چیزی میان سئو سفید و سیاه.

در واقع در سئو کلاه خاکستری ما خود اقدام به سئو سایتمان می کنیم ولی به صورت کاملا طبیعی! طوری که هیچ کس نفهمد مثلا ما فلان مقاله از سایتمان را در شبکه های اجتماعی و فروم ها به اشتراک گذاشته ایم.

به زبان ساده تر ما باید طوری رفتار کنیم که انگار مردم به صورت طبیعی سایت ما را سئو کرده اند. یعنی در بهینه سازی سایتمان در این روش باید خودمان را جای مردم بذاریم. به عنوان مثال مقاله ای که توسط 5 نفر به اشتراک گذاشته می شود عینا با یک توضیح به اشتراک گذاشته نمی شود یا عینا همه زیر مقاله نمی نویسند منبع : همیار وب! هر کس طرز تفکر متفاوتی دارد. یکی عینا لینک صفحه مقاله را می گذارد، یکی عینا آدرس اصلی سایت را در منبع می گذارد و …. البته این یک مثال بود.

لپ مطلب این است که در سئو کلاه خاکستری که بهترین روش و ماندگارترین روش در سئو است باید خیلی طبیعی رفتار کنیم. طوری که هیچ کس نفهمد ما خومان برای سئو سایتمان اقدام کرده ایم در صورتی که خودمان اقدام کرده ایم.

چرا گوگل بعضی از سایت ها را جریمه می کند؟
به بیان ساده گوگل دو دسته از سایت ها را جریمه می کند: دسته اول سایت هایی که بی ارزش و در واقع چیز جدیدی برای گفتن ندارند! و دسته دوم سایت هایی که با استفاده از روش های غیر قانونی تلاش می کنند تا به صفحه اول گوگل بیایند.

خب دسته اول سایت هایی هستند که محتوای کپی و بی ارزشی دارند. همانطور که می دانید گوگل به سایت هایی اهمیت می دهد که به کاربرانشان اهمیت می دهند! پس از این رو سایت هایی که کپی کار هستند و حرف جدیدی برای گفتن ندارند را جریمه می کند تا سایت هایی که محتوای ارزشمندی ارائه می دهند جای آن ها را در نتایج جست و جو بگیرند.

گوگل مجبور است تا با سایت های کپی کار مقابله کند. به خاطر اینکه کاربران اینترنتی دنبال مطالب تازه و دسته اول اند.

دسته دوم سایت هایی هستند که از روش های غیر مجاز برای سئو استفاده می کنند. در واقع این سایت ها قصد دارند گوگل را فریب دهند تا خود را جای سایت های خوب و با کیفیت جا بزنند. گوگل هم متوجه می شود و این سایت ها را پنالتی می کند.

بله گوگل پنالتی اسم جریمه ای است که گوگل برای سایت ها تعیین کرده است. معمولا سایت هایی که از سئو کلاه سیاه استفاده می کنند اسیر جریمه های سنگین گوگل می شوند. به عنوان مثال سایت هایی که تلاش می کنند تا با خرید بک لینک با کیفیت به صورت انبوه به صدر نتایج جست و جو بیایند محکوم به گوگل پنالتی هستند.

دلیلش هم کاملا روشن است. سایت هایی که از سئو کلاه سیاه استفاده می کنند فقط به فکر منابع خودشان هستند و به هیچ وجه به فکر کاربرانشان نیستند.

چرا محتوای با کیفیت در سئو مهم است؟
همانطور که مشخصه مردم برای رفع نیاز خود به گوگل مراجعه می کنند. گوگل هم مجبور است تا سایت هایی را به کاربران نشان دهد که اطلاعات کاملی ارائه می دهند. به همین خاطر هم سایت هایی که محتوای ارزشمند و کاربردی در اختیار کاربرانشان می گذارند شانس بیشتری در دیده شدن در نتایج جست و جو دارند.

جدا از سئو اگر سایتی محتوای خوبی نداشته باشد شما حاضرید در آن سایت بمانید؟ دلیلی برای ماندن در چنین سایتی ندارید! گوگل هم همیشه کاربران را در اولویت قرار می دهد. از دید گوگل سایتی که محتوای خوبی نداشته باشد نباید هم در نتایج جست و جو جایی داشته باشد.

هر سایتی که محتوای بهتری ارائه دهد باید در رتبه بالاتری در نتایج جست و جو قرار داشته باشد. این دقیقا چیزی است که گوگل به خاطرش تو این سال ها بارها الگوریتم هایش را آپدیت کرده تا بهترین نتایج را در اختیار کاربران قرار دهد.

از طرفی سایت هایی که اولا محتوای کپی ندارند و ثانیا محتوای جامع تولید می کنند و در محتوای سایت خود دقیقا به سوالات کاربر اشاره کرده اند و به خوبی به آن ها پاسخ داده اند در نتایج بهتری قرار می گیرند.

هر چه می گذرد این موضوع در وب سایت ها بیشتر دیده می شود. هم اکنون اکثرا سایت ها را می بینیم که تلاش می کنند تا محتوای طولانی تری از دیگر رقبای خود منتشر کنند تا با این کار گوگل را از کامل بودن محتوای خود مطلع سازند.

پس همانطور که متوجه شدید محتوا آینده سئو است. این که می گویند محتوا پادشاه است واقعا حقیقت دارد. سایتی که محتوا نداشته باشد قطعا شکست می خورد. هر سایتی که بکوشد تا بهترین محتوا را در اختیار کاربرانش قرار دهد شانس بیشتری در بیشتر دیده شدن خواهد داشت.

 



کلمه کلیدی :

سئو سایت

نام نویسنده :ربابه احمدی . الگام

جهت ثبت انتقادات و پیشنهاد های خود اقدام کنید ؟
با مرکز پشتیبانی در خدمت شما هستیم

جهت پشتیبانی یا ثبت نظرات و پیشنهادات خود ابتدا ثبت نام کنید
شرکت فنی و مهندسی الگام

جهت گیری کلان راهبردی

چشم انداز

خلق بهترین تجربه‌کاربری و ارزش آفرینی در حوزه کسب و کار اینترنتی

ماموریت

ارائه خدمات مفید و پایدار آنلاین مبتنی بر توسعه سرویس‌های پرکاربرد

اهداف

  • شرکت فنی و مهندسی الگام

    ارائه خدمات با کیفیت، اثر بخش و محبوب

  • شرکت فنی و مهندسی الگام

    ایجاد سازمانی چابک و باهوش با فضایی دوستانه

  • شرکت فنی و مهندسی الگام

    ایجاد ارزش افزوده حداکثری

  • شرکت فنی و مهندسی الگام

    حضور فعال در عرصه بین‌المللی