با هوش مصنوعی تصاویر سیاه و سفیدرا به رنگی تبدیل کنید تاریخ ثبت : 1398/03/19_9:14

با هوش مصنوعی تصاویر سیاه و سفیدرا به رنگی تبدیل کنید


  با هوش مصنوعی تصاویر سیاه و سفیدرا به رنگی تبدیل کنید :
محققان با ساخت هوش مصنوعی، رنگ آمیزی تصاویر سیاه و سفید را به صورت کاملاً خودکار امکان پذیر کرده‌اند. هوش مصنوعی دیگر به قدری پیشرفت کرده که قادر به انجام کار های شگفت انگیز در تمامی زمینه‌ها، مخصوصاً پردازش تصویر شده است.

 

در  پروژه‌های هوش مصنوعی که در مورد رنگی کردن خودکار عکس‌های قدیمی سیاه و سفید است؛ پیشرفت‌هایی حاصل شده است. بیش از این، رنگی کردن عکس‌ها و فیلم‌ها تنها به صورت دستی و با نرم افزار‌هایی مانند فوتوشاپ انجام می‌گرفت.

پژوهشگران از هوش مصنوعی برای طبقه بندی کامل تصاویر استفاده کردند و سپس به مشخص کردن بخش‌هایی از تصویر که نیاز به رنگ شدن داشتن پرداختند.
تحقیقات قبلی در زمینه رنگ آمیزی خودکار تصاویر نیازمند انجام عملیات زیادی به صورت دستی بود. در روش‌های خودکار پیشین کاربر ملزم به ارائه یک تصویر مرجع شبیه به تصویر سیاه و سفید داشت تا عملیات به صورت خودکار انجام شود.
یکی از این روش‌های قدیمی تنها قادر به رنگ آمیزی کامل گروه خاصی از تصاویر مانند عکس‌هایی از مناظر طبیعی بود. همین طور رنگ آمیزی‌ اکثر تصاویری که به گروه‌های دیگری ختم می‌شد به صورت کامل و تماماً دستی توسط نرم افزار‌های فوتوشاپ و افتر افکت انجام می گرفت.

اما در تحقیقات اخیر، محققان نشان دادند که روش جدید آن‌ها قادر به رنگ آمیزی اکثر تصاویر سیاه و سفید  است. آن‌ها برای اثبات ادعای خود گروهی از عکس‌های سیاه و سفید از موضوعات مختلف را رنگی کردند.

تا به حال چند پروژه به صورت متن باز منتشر شده است که از بین آن‌ها می‌توان به پروژه دانشگاه Waseda در ژاپن،پروژه  دانشگاه کالیفرنیا در برکلی ، پروژه دانشگاه شیکاگو، و پروژه شخصیِ فردی به نام Ryan Dahl اشاره کرد.

در اکثر این پروژه‌ها عملکرد خوبی دیده می‌شود، اما همچنان ضعف‌هایی دیده می‌شود. زیرا رنگ صحیح اجسام درون تصویر را نمی‌توان به صورت مستقیم از تصویر سیاه و سفید به دست آورد؛ بنابراین هوش مصنوعی باید قادر باشد تا نوع و رنگ اجسام را از طریق یادگیری ماشینی که از چند میلیون عکس رنگی به دست آورده است، حدس بزند.

از این شیوه برای رنگ آمیزی خودکار فیلم‌های سیاه و سفید قدیمی به صورت فریم به فریم نیز می‌توان استفاده نمود. در این روش فیلم به هزاران عکس تبدیل می‌شود و سپس هر عکس در طی پروسه‌ای رنگی می‌شوند و در آخر دوباره برای تبدیل به فیلم، به یک دیگر چسبیده می‌شوند.
 



کلمه کلیدی :

با هوش مصنوعی تصاویر سیاه و سفیدرا به رنگی تبدیل کنید

نام نویسنده :شکیبا خلج / الگام

جهت ثبت انتقادات و پیشنهاد های خود اقدام کنید ؟
با مرکز پشتیبانی در خدمت شما هستیم

جهت پشتیبانی یا ثبت نظرات و پیشنهادات خود ابتدا ثبت نام کنید
شرکت فنی و مهندسی الگام

جهت گیری کلان راهبردی

چشم انداز

خلق بهترین تجربه‌کاربری و ارزش آفرینی در حوزه کسب و کار اینترنتی

ماموریت

ارائه خدمات مفید و پایدار آنلاین مبتنی بر توسعه سرویس‌های پرکاربرد

اهداف

  • شرکت فنی و مهندسی الگام

    ارائه خدمات با کیفیت، اثر بخش و محبوب

  • شرکت فنی و مهندسی الگام

    ایجاد سازمانی چابک و باهوش با فضایی دوستانه

  • شرکت فنی و مهندسی الگام

    ایجاد ارزش افزوده حداکثری

  • شرکت فنی و مهندسی الگام

    حضور فعال در عرصه بین‌المللی