تفاوت SIP و VoIP  چیست؟ تاریخ ثبت : 1398/03/22_12:17

تفاوت SIP و VoIP چیست؟


تفاوت SIP و VoIP  چیست؟

با توجه به افزایش قابلیت اطمینان و قابلیت دسترسی، در سال های اخیر، فناوری تلفن اینترنتی به فاکتور مهمی در بسیاری از کسب و کارها تبدیل شده است و به آنها امکان کاهش هزینه های ارتباطی خود را می دهد، در حالیکه با بهره گیری از یک تجربه ارتباطی غنی می توان آن را انتخاب کرد.



 

SIP و VoIP پایه های فن آوری IP را ارائه می دهند. هر دو تکنولوژی مزایای فراوانی را برای کاربر فراهم می سازد تا بتواند صرفه جویی در وقت و افزایش بهره وری خود را انجام دهد.

SIP یک پروتکل ارتباطی می باشد که بر اساس این پروتکل جهانی تمامی دستگاه های ارتباطی اعم از سخت افزاری و یا نرم افزاری با هم در ارتباط باشند.
همچنین این پروتکل اجازه می دهد تا گوشی های برندهای مختلفکه طبق این پروتکل عمل می کنندنیز به راحتی با دیگر PBX ها لینک شود. به طور مثال می شوداز گوشی های SIP برند پاناسونیک برای استفاده در شبکه VOIP Is Abell استفاده کنیم.

پروتکل راه اندازی جلسه (SIP) یک پروتکل ارتباطات قدرتمند و کارآمد است که می تواند برای ارسال پیام های چندرسانه ای به طرفین چندگانه استفاده شود -این پروتکل اجازه می دهد مردم در سراسر جهان با استفاده از کامپیوتر و دستگاه های تلفن همراه خود از طریق اینترنت ارتباط برقرار کنند.
پروتکل SIP یک پروتکل همه جانبه محسوب می گردد که بر حسب این پروتکل می توانیم سیستم های مخابراتی مختلف اعم از pansonic و سیستم های voip با هم لینک شوند و ارتباط برقرار کنند.

 

بر خلاف سرویس های مشابه، مانند ترمینال های PBX، SIP می تواند تمام انواع رسانه ها شامل صدا، داده ها و ویدئو را حمل کند. در نتیجه SIP معمولا توسط شرکت هایی با شاخه های متعدد و یا کارگران از راه دور ترجیح داده می شود که کارکنانشان به شدت بر ارتباطات چند رسانه ای تاکید دارد.

در مقایسه با VoIP و دیگر سیستم های مشابه، سیستم های SIP می تواند برای تنظیم و مدیریت سخت تر باشد، و آنها را برای شرکت هایی با پشتیبانی قوی از فناوری اطلاعات مناسب تر سازد.

Voice over Internet Protocol)VoIP)، یک پروتکل ارتباطی است که برای ارسال پیام های صوتی از طریق اینترنت استفاده می شود.
VoIP یک صنعت گسترده و سریع در حال توسعه است – برنامه های محبوب و سیستم عامل های مانند اسکایپ به طور فزاینده ای با استفاده از فنآوری VoIPدرحال اجرا هستند.

بر خلاف سرویس های مشابه مانند سرویس های Multiplexing Time-Division )TDM)، سیستم VoIP از طریق یک شبکه داده اجرا می شود، در مقایسه با یک شبکه متصل به مدار صرفا به تلفن.

تفاوت های کلیدی

 VoIP به معنی برقراری یا دریافت تماس تلفنی از طریق اینترنت یا شبکه های داخلی است. از سوی دیگر، SIP یک پروتکل لایه کاربردی است که برای ایجاد، اصلاح و پایان دادن جلسات چندرسانه ای مانند تماس VoIP استفاده می شود.

تفاوت اصلی بین VoIP و SIP دامنه آنها است. VoIP در واقع یک خانواده از فن آوری های استفاده شده در شبکه های مخابراتی مدرن است، در حالی که SIP یک پروتکل سیگنالینگ است که در چتر VoIP استفاده می شود.

بزرگترین مزیت SIP نسبت به VoIP این است در حالی که VoIP فقط پیام های صوتی را ارسال می کند، SIP می تواند تمامی انواع رسانه ها را حمل کند، نه فقط پیام های صوتی. سیستم های SIP به کاربران اجازه می دهد تا تماس های صوتی و تصویری را آنلاین، اغلب به صورت رایگان انجام دهند.

از لحاظ دستگاهها، گوشیهای VoIP و SIP نیز متفاوت هستند (اگرچه باید توجه داشت که یک گوشی SIP نیز یک تلفن VoIP است). گوشی های VoIP، که اغلب به عنوان تلفن های VoIP نامیده می شوند، باید به منظور برقراری تماس یا دریافت تماس ها به یک رایانه متصل شوند.
علاوه بر این، کامپیوتر نیز باید روشن باشد. از سوی دیگر، تلفن های SIP قادرند که کار خود را بدون نیاز به کامپیوتر انجام بدهند. آن ها فقط نیاز به یک مودم دارند تا بتوانند کار کنند. یک تلفن SIP مانند یک تلفن سنتی است؛ بر خلاف یک دستگاه VoIP، آن می تواند به طور مستقل از یک کامپیوتر کار کند.


 

میزبان VoIP ترافیک را به طور متفاوتی به سیستم های SIP اداره می کند. سیستم های SIP توسط سیستم های فردی که بر روی سیستم کاربر قرار می گیرند پردازش می شوند (این سیستم های پردازش فردی به عنوان عامل های کاربر شناخته می شوند).
این سیستم سبک همگرا می تواند حجم زیادی از داده ها و ترافیک را مدیریت کند زیرا کاربران آن به پهنای باند و منابع بیشتری دسترسی دارند. از سوی دیگر، VoIP میزبان، فیلتر کردن، سازمان دهی و ترافیک را از یک شبکه مرکزی هدایت می کند.
هنگام کار بر روی این نوع سیستم، مقدار زیادی ترافیک می تواند سیستم را بیش از حد بار کند و بر عملکرد کلی تأثیر بگذارد. با این حال، سیستم شبکه واحد می تواند سودمند باشد، زیرا نقاط کمتری از ارتباطات منجر به امنیت بیشتر می شود.

یکی از مزایای اصلی SIP بیش از دیگر پروتکل های VoIP این است که توانایی برقراری ارتباط هوشمندانه با پروتکل های دیگر را دارد.
این به این معنی است که می تواند پروتکل سیگنالینگ آن را مطابق با سیستم مشتری تطبیق دهد. علاوه بر این، سریع، انعطاف پذیر و مقیاس پذیر برای پاسخگویی به نیازهای کاربر خاص است.

 

شرکت مهندسی هوشمند سازان قرن سهند با برند الگام از شرکتهای پیشرو در ارائه راه حل های جامع و کاربردی فناوری اطلاعات و راه کارهای دسترسی آسان به سیستم های اطلاعاتی یکپارچه می باشد. الگام با تعریف نیازمندی های هر کدام از مشاغل ، شرکت ها و سازمان ها در زمینه نرم افزار ویپ ، نرم افزار باشگاهی  ، نرم افزار مدیریت باشگاه ، نرم افزار مدیریت پروژه  ، نرم افزار crm  ، نصب و راه اندازی ویپ  بهترین شرایط مربوطه را جهت تحقق به اهداف عالیه مهیا می سازد.

نرم افزار ویپ ، نرم افزار باشگاهی  ، نرم افزار مدیریت باشگاه ، نرم افزار مدیریت پروژه  ، نرم افزار crm  ، نصب و راه اندازی ویپ . شرکت الگام . crm  

 

 



کلمه کلیدی :

تفاوت SIP و VoIP چیست؟

نام نویسنده :شکیبا خلج / الگام

جهت ثبت انتقادات و پیشنهاد های خود اقدام کنید ؟
با مرکز پشتیبانی در خدمت شما هستیم

جهت پشتیبانی یا ثبت نظرات و پیشنهادات خود ابتدا ثبت نام کنید
شرکت فنی و مهندسی الگام

جهت گیری کلان راهبردی

چشم انداز

خلق بهترین تجربه‌کاربری و ارزش آفرینی در حوزه کسب و کار اینترنتی

ماموریت

ارائه خدمات مفید و پایدار آنلاین مبتنی بر توسعه سرویس‌های پرکاربرد

اهداف

  • شرکت فنی و مهندسی الگام

    ارائه خدمات با کیفیت، اثر بخش و محبوب

  • شرکت فنی و مهندسی الگام

    ایجاد سازمانی چابک و باهوش با فضایی دوستانه

  • شرکت فنی و مهندسی الگام

    ایجاد ارزش افزوده حداکثری

  • شرکت فنی و مهندسی الگام

    حضور فعال در عرصه بین‌المللی