راهنمای خرید تلفن ویپ تاریخ ثبت : 1398/06/30_10:24

راهنمای خرید تلفن تحت شبکه ویپ


راهنمای خرید تلفن ویپ

خرید تلفن Voip یکی از قسمت های پر هزینه یک پروژه سیستم تلفنی ویپ می باشد و می بایست در انتخاب آن دقت لازم صورت گیرد.
در حالی که شما در مورد ویژگیهای ویپ میدانید بعضی از افراد در این مورد بی تفاوت هستند و فقط یک تلفن بر روی میزشان می خواهند!
انتخاب تلفن صحیح برای سیستمتان به نظر ساده می آید در واقع با دانستن بعضی موارد و در نظر گرفتمن ویژگی آنها و تغییرات نیاز ها کار دشواری نیست.

مطالبی که در این راهنما خواهید خواند:
- شما در مورد تلفن IP آموزش خواهید دید
- تعریف و تشریح زیرساخت تلفن IP
- تعریف ویژگی های مهم تلفن IP
- چگونگی خرید
- و امیدواریم موجب خرید مناسب شما بشویم

 

تلفن ویپ چیست؟

تلفنی است که بر اساس تکنولوژی IP و پروتکل انتقالی که برای ارتباط با سیستم ویپ طراحی شده است که امکان برقراری تماس تلفنی را دارد و کاملا شبیه دستگاه های تلفنی قدیمی است با این تفاوت که از تکنولوژی زیرساختی متفاوتی به اسم IP استفاده می کند.

IP چیست ؟

پروتکل اینترنت (IP) روشی برای انتقال بسته ها درون شبکه های محلی(LAN) و شبکه های WAN است.که دقیقا همان تکنولوژِست که درون شبکه برای ارسال اطلاعات از آن استفاده می کنید.

تلفن های ویپ چگونه کار می کنند؟

روش عملکرد تلفن های ویپ ساده است به این صورت که سیگنال آنالوگ صدای شما را به بسته های IP تبدیل کرده و در شبکه محلی یا اینترنت ارسال می کند.این تلفن ها بسته های دیجیتال را نیز به سیگنال آنالوگ تبدیل می کنند
این تبدیل و ارسال صدا وابسته به پروتکل و کدک مورد استفاده است.

 

voipSupply

پروتکل ها و کدک های تلفن Voip:

حتی اگر شما یک نیروی فنی ویپ هم نباشید همچنان نیاز به درکی از پروتکل ها و کدک های مورد استفاده در گیتوی های ویپ هستید زیرا باید بدانید که آیا دستگاه گیتوی که قصد تهیه آن را دارید با سیستم تلفنی شما سازگاری دارد مخصوصا در مورد پروتکل و کدک ها زیرا این موارد ارتباط مستقیم با افزایش و کاهش کیفیت صدا در شبکه ویپ شما خواهند داشت.

پروتکل های ویپ؟

یک پروتکل ویپ تعیین میکند که پکت های صدا چگونه در شبکه شما منتقل شوند و معمولا هر دستگاه گیتوی یک پروتکل ویپ را پشتیبانی می کند.

رایجترین پروتکل های ویپ را در زیر مشاهده خواهید کرد:

SIP (Session Initiation Protocol) : یک پروتکل استاندارد است که در رنج وسیعی از تجهیزات ویپ از جمله مراکز تماس وگیتوی ها استفاده و پشتیبانی می شود.
SCCP (Cisco Skinny Client Control Protocol) : یک پروتکل مخصوص مراکز تماس و تلفن های شرکت سیسکو است.
MGCP : یک پروتکل قدیمی است که زیاد رایج نمی باشد.
H.323 : همانند MGCP یک پروتکل قدیمی است که دیگر تجهیزات زیادی از آن استفاده نمی کنند.
کدک های صدا (Voice codec) :
وظیفه ی یک کدک فشرده سازی جریان صدا در یک بسته است که این عملیات کیفیت صدا و پهنای باند مورد نیاز آن را مشخص خواهد کرد که معمولا یک گیتوی ویپ چندین کدک را پشتیبانی می کند.

در زیر متداول ترین آنها به همراه پهنای باند مورد نیاز لیست شده است:

GSM – 13 Kbps
iLBC – 15 Kbps
G.711 – 64 Kbps
G.722 – 48/56/64 Kbps
G.726 – 16/24/32/40 Kbps
G.728 – 16 Kbps
G.729 – 8 Kbps

اجزای یک تلفن ویپ :

 صفحه نمایش: این صفحه نمایش اطلاعات مورد نیاز را نمایش می دهد که در سایز و کیفیت متفاوت هستند.

 

 صفحه کلید : برای ورود اطلاعات که میتوان سخت افزاری ،نرم افزاری یا مجازی باشند.

 گوشی:برای دریافت صدای آنالوگ و پخش صدا.

 پورت شبکه:که برای اتصال شبکه یا اینکه سیتم کامپیوتری استفاده میشوند که اکثر تلفنها دارای 2 پورت شبکه برای اتصال به شبکه و یک کامپیوتر هستند.

 درگاه هدفون:برای استفاده یک هدست بیسیم یا سیمی که اندازه مختلف دارند ولی اقلب دارای اندازه 2.5 mm هستند.

 اکثرتلفن ها توسط دستگاه کنترل کننده تلفن ها و یا سرویس ها کنترل میشوند اما به وسیله نرم افزار ویپ کارها راحتتر مدیریت می شوند .

انواع مختلف تلفن های ویپ:

USB : یک دستگاه تلفن USB که مستقیما با درگاه USB به کامپیوتر شما متصل می شود که قابلیت اتصال به تلفن های نرم افزاری مانند Skype را برای ارتباط تلفنی دارند.
تلفن ویپ بیسیم: دستگاه تلفن IP بیسیم با داشتن یک پایه مرکزی (DECT) که جهت ارتباط با شبکه و سیستم ویپ به یک Access Point متصل میشود.این سیستم به شما اجازه ی صحبت کردن در حال حرکت را در اطراف محل کار و منزلتان را به شما می دهد و حتی می توان برقراری تماس را روی Hotspot داشته باشید.
تلفن نرم افزاری: یک برنامه قابل نصب بر روی سیستم کامپیوتری یا لپ تاپ می باشد که امکان برقراری تماس را برای شما به صورت کامل فراهم می کند.تلفن نرم افزاری با قابلیت نصب بر روی موبایل امکانات زیادی را برای شما فراهم می کند که برای کاربران دور از شرکت بسیار مفید است.
 تلفن تصویری: این دستگاه های تلفن ویپ دارای یک دوربین کوچک و صفحه نمایش رنگی می باشند که جهت برقراری ارتباط تصویری مورد استفاده قرار می گیرند که امکان برقراری یک جلسه ی رودرو را با هر شخصی در هر نقطه ای از جهان به شما می دهند.

 تلفن های مخصوص کنفرانس: این تلفن ها اغلب در شرکت ها ی بزرگ که دارای اتاق کنفرانس هستند جهت برقراری ارتباط کنفرانسی چند طرفه اتفاده میشوند.

داشتن این تعداد انتخاب در خرید امکان دارد شما را برای خرید سر در گم کند ولی در قسمت بعد خواهیم دید که این تنوع در واقع بسیار خوب می باشد.

 

نیازمندی های کاربران از تلفن ویپ :

اینکه قبل از خرید به طور کامل از نیاز های کاربران تان اطمینان حاصل کنید بسیار مهم است و بهترین کار برای این منظور پرسش از آنهاست که دقیقا نیاز و خواسته آنها از سیستم ویپ و تلفنشان چیست.
اما این روش در شرکت ها ی بزرگ بسیار مشکل و وقت گیر می باشد که از تک تک کاربران این سوالات را پرسید بنابراین دسته بندی کلی زیر را باید در انتخاب تلفن مناسب مد نظر قرار دهید:

 اداری : یک کاربر اداری معمولا نیاز به چند خط برای ارتباط کنفرانسی چند طرفه خود دارد و به نظر می رسد صدای زنگ و ظاهر تلفن نقش موثری در انتخاب تلفن اداری دارد و مواردی مانند نمایشگر و صدای بلندگو نیز باید مد نظر قرار گیرد.
 منشی : منشی ها از جمله مشغول ترین افراد هستند که در تمام ساعات روز مشغول صحبت با تلفن و هدایت تماس ها به داخلی ها و افراد مختلف هستند بنابراین تلفن منتخب آنها باید دارای چندین خط و امکان افزودن کنسول اضافه را داشته باشد.
مدیریتی : در سطح مدیریتی شما نیاز به یک تلفن با یک صفحه نمایش مناسب و امکان انتقال تماس ، چند خط همزمان، کلید های قابل برنامه ریزی ، کیفیت خوب صدای گوشی و بلندگو دارید.
 معاون : همانند تلفن مدیریتی شما همچنان به یک تلفن با پشتیبانی چندخط نیاز خواهید داشت مخصوصا در قسمت فروش و خدمات . زیرا با ید قابلیت مدیریت چند خط و تماس را داشته باشند و بتوانند انتقال تماس و کنفرانس را نیز داشته باششند.

 انبار : با توجه به اینکه مناطق صنعتی و انبار ها معمولا پر سر وصدا هستند نیاز به یک دستگاه تلفن مقاوم ویپ دارند و همچنین پرسنل انبار معمولا در حال حرکت هستند بنابر این گزینه ی مناسب یک تلفن بیسیم مقاوم می باشد.
 آشپزخانه و محل استراحت : در آشپزخانه های معمول یک تلفن با دو خط کافی می باشد و نیاز به صدای زنگ بلند و خاصی نمی باشد و یک تلفن دیواری یا رومیزی معمولی مناسب می باشد.

هم اکنون شما باید درک عمیقی از زیرساخت تکنولوژی ویپ و تلفن های ویپ و بدانید که تلفن های ویپ چگونه کار می کنند و تفاوت انواع آنها چیست ؟

راه کارهای اساسی برای انتخاب تلفن voip مناسب:

• راهکار اول : در حال حاضر از چه سیستم تلفنی استفاده می کنید؟خوبی تلفن ویپ چیست اگر با سیستم کنونی شما سازگار نباشد؟ با ظهور سیستم های open source که با پروتکل SIP کار می کنند می توان گفت که همه ی تلفن ها با این سیستم سازگار می باشد.با این حال نکته ی مهم این است که قبل از خرید کدک صدا و پروتکل مورد استفاده سیستم ویپ و تلفن ویپ از لحاظ سازگاری بررسی شوند.

• راهکار دوم: چه کسی از این تلفن voip استفاده می کند؟با توجه به سمت فرد ی که ازاین تلفن voip استفاده می کند نیاز ها متفاوت می باشد.اگر نمی توانید با تک تک افراد صحبت کنید می توانید از راهنمایی های بالا استفاده کنید.

• راهکار سوم: این افراد با جایگاهی که دارند چه ویژگی هایی از تلفن voip مد نظر دارند.؟اکثر افراد ویژگی های متداول پشت خطی، انتقال تماس،پارک تماس ،کنفرانس و غیره دارند با این حال اگر کاربران شما ویژگی خاصی را نیاز دارند مانند صدای بلند و مقاوم بودن می توانید پیشنهادات بالا استفاده کنید.

• راهکار چهارم: تعداد تماسهای رسیده به کاربران شما در واحد زمان چقدر است؟این سوال مهمی است زیرا این پارامتر تعداد خطوط مورد نیاز بر روی تلفن مورد نظر برای خرید را مشخص می کند با این حال کارمندان اداری در حدود 3 تا 5 خط نیاز دارند و همچنین اپراتورها و منشی ها و مدیران معمولا 10 خط نیاز دارند.

• راهکار پنجم: چه مدت این تلفن Voip مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟اگر کاربری تمام روز را با تتلفن خود در حال مکالمه است بنابراین کابر مورد نظر نیاز به یک گوشی تلفن با کیفیت می باشد زیرا به هر مقدار که پول بدهید کیفیت خریداری می کنید پس مطمئن شوید که گوشی با کیفیت بالا برای کاربر پر استفاده تهیه می کنید.

• راهکار ششم: آیا شما نیاز به یک تلفن با قابلیت روتینگ دارید؟ در اکثر شرکت ها به ازای هر میز کار یک پورت شبکه در نظر گرفته شده که از همان پورت شبکه به منظور استفاده سیستم کامپیوتری و تلفن ویپ باید استفاده کرد که برای براورد این خواسته از تلفهایی که قابلیت روتینگ دارند و دارای دو عدد پورت شبکه هستند استفاده می شود ولی در برخی شرکت ها پورت شبکه مجزا به منظور ویپ استفاده می شود .

• راهکار هفتم: آیا قصد استفاده از PoE (Power over Ethernet) را دارید؟اگر هماکنون بستر PoE را در شبکه خود دارید یا قرار است که از این تکنولوژی استفاده کنید بنا بر این بهتر است که از تلفن هایی با پشتیبانی PoE استفاده کنید که مزیت آن این است که در صورت قطع برق و وجود UPS دیگر تلفن های شما خاموش نشده و سیستم تلفنی شما مختل نخواهد شد.

• راهکار هشتم:پروتکل و کدک مورد استفاده در سیستم تلفنی ( مرکز تماس) شما چیست؟اکثر تلفن voip موجود در بازار پروتکل SIP و کدک های متاول مانند G.711، G.729و غیره را پشتیبانی می کنند اما با این وجود مراکز تماس ویپی وجود دارند که پروتکل های خاصی را پشتیبانی می کنند.برای مثال بعضی از آنها تنها پروتکل های H.323،MGCP یا SCCP را پشتیبانی می کنند که طبیعتا باید تلفن های مورد نظر جهت خرید این پروتکل ها را پشتیبانی کنند.گرفتار تلفنی که سازگار با سیستم تلفنی شما نیست نشوید.
• راهکار نهم: بودجه مد نظر شما برای خرید تلفن voip چقدر می باشد؟ تلفن voip قیمتی در حدود 200 هزار تومان تا 4 میلیون تومان دارند.با توجه به اینکه نباید مهمترین معیار شما قیمت باشد ولی به هر حال با در نظر گرفتن ویژگی های تلفن ها و ویژگی مورد نیاز باید قیمت ها را نیز در نظر گرفت.



شرکت مهندسی هوشمند سازان قرن سهند با برند الگام از شرکتهای پیشرو در ارائه راه حل های جامع و کاربردی فناوری اطلاعات و راه کارهای دسترسی آسان به سیستم های اطلاعاتی یکپارچه می باشد. الگام با تعریف نیازمندی های هر کدام از مشاغل ، شرکت ها و سازمان ها در زمینه نرم افزار ویپ ، نرم افزار باشگاهی  ، نرم افزار مدیریت باشگاه ، نرم افزار مدیریت پروژه  ، نرم افزار crm  ، نصب و راه اندازی ویپ  بهترین شرایط مربوطه را جهت تحقق به اهداف عالیه مهیا می سازد.



کلمه کلیدی :

راهنمای خرید تلفن ویپ

نام نویسنده :شکیبا خلج/الگام

جهت ثبت انتقادات و پیشنهاد های خود اقدام کنید ؟
با مرکز پشتیبانی در خدمت شما هستیم

جهت پشتیبانی یا ثبت نظرات و پیشنهادات خود ابتدا ثبت نام کنید
شرکت فنی و مهندسی الگام

جهت گیری کلان راهبردی

چشم انداز

خلق بهترین تجربه‌کاربری و ارزش آفرینی در حوزه کسب و کار اینترنتی

ماموریت

ارائه خدمات مفید و پایدار آنلاین مبتنی بر توسعه سرویس‌های پرکاربرد

اهداف

  • شرکت فنی و مهندسی الگام

    ارائه خدمات با کیفیت، اثر بخش و محبوب

  • شرکت فنی و مهندسی الگام

    ایجاد سازمانی چابک و باهوش با فضایی دوستانه

  • شرکت فنی و مهندسی الگام

    ایجاد ارزش افزوده حداکثری

  • شرکت فنی و مهندسی الگام

    حضور فعال در عرصه بین‌المللی