سیستم BMS و مزایای آن تاریخ ثبت : 1398/07/22_15:39

سیستم BMS و مزایای آن


سیستم BMS و مزایای آن

 مقاله زیر به معرفی سیستمBAS (سامانه اتوماسیون ساختمان) یا BMS (سامانه مدیریت ساختمان) نگاهی جامع دارد.

عبارت BAS (سامانه اتوماسیون ساختمان) یک عبارت عمومی است و گاهی اوقات با نام BMS (سامانه مدیریت ساختمان )نیز شناخته می شود .این عبارت معمولا به دامنه وسیعی از سامانه های کنترل ساختمان کامپیوتری شده اطلاق می شود.از کنترلرهای خاص منظوره تا ایستگاه های کنترل از راه دور مستقل و یا سامانه های بزرگتر شامل کامپیوترهای مرکزی و پرینترها .همانطور که قبلا گفته شد ،BMS یکی از سامانه های اصلی ساختمان هوشمند است .

سرویس های ساختمان

سرویس های ساختمان عبارتند از سامانه های HVAC ، سامانه های الکتریکی،سامانه های روشنایی،سامانه های حریق ،سامانه های امنیتی و سامانه های آسانسور .در ساختمان های صنعتی ،ممکن است هوای فشرده ،سامانه های بخار و آب داغ نیز برای فرایند های تولید مورد نیاز باشد.
یک BMS  می تواند برای نمایش ،کنترل و مدیریت همه یا فقط بخشی از این سرویس ها استفاده شود .دلایل و اهداف زیادی برای سرمایه گزاری در این سامانه وجود دارد این اهداف ممکن است بر اساس استفاده ساختمان و نحوه مدیریت آن و همچنین رابطه بین ارزش محصول نهایی و هزینه نگهداری ساختمان متفاوت باشد .همچنین ممکن است وابسته به سطح پیچیدگی سرویس های ساختمان و ارزش آنها باشد .

مزایای عمومی دارا بودن یک BMS  در ادامه شرح داده می شود :

افزایش قابلیت اطمینان به تاسیسات و سرویس ها

هدف بهره برداری و نگهداری سامانه ،اطمینان از این موضوع است که تاسیسات به درستی و بدون از کار افتادن به منظور عملکرد کارآمد ،کار می کنند .خرابی اجزا،باعث تعمیر و تعویض می شود که معمولا گران قیمت تر از هزینه لازم برای نگهداشت دوره ای  می باشد .به علاوه ،از کار افتادن یک تجهیز ،سرویس مربوط به آن را دچار اختلال کرده و باعث ناراحتی ساکنان و یا هزینه زیاد برای مالک خواهد شد .

سامانه BMS  می تواند با نمایش مداوم سامانه و فراهم آوردن نگهداری پیشگیرانه ،نقش مهمی در تضمین عملکرد ایفا کند .نمونه بارز آن،هشدار در زمان پایان مهلت استفاده از یک تجهیز یا در زمان کم شدن سطح کارایی آن تا یک مقدار خاص است .

کاهش هزینه های بهره برداری

یکی از مهمترین هزینه های بهره برداری از یک ساختمان ،هزینه انرژی مورد نیاز برای گرمایش،سرمایش،تهویه مطبوع و روشنایی فضا  است .عملکرد اصلی BMS کاهش هزینه های مربوط به انرژی تا حد ممکن است .نمونه معمول آن روشن و خاموش کردن از پیش برنامه ریزی شده ،استفاده ترتیبی از تجهیزات،نقاط از پیش تنظیم شده و بهینه سازی چیلرهاست.

با توجه به افزایش حق الزحمه ها و پیچیدگی سامانه های پیشرفته ساختمان ،امروزه هزینه مربوط به پرسنل نگهداری ساختمان و سرویس ها ،بخش قابل توجهی از هزینه های نگهداری را تشکیل می دهد .نقش BMS در کاهش نیاز به نیروی انسانی می تواند اثر مهمی بر هزینه های سالیانه استفاده از یک ساختمان داشته باشد .

همه انواع ساختمان ها می توانند خواهان نوعی از سامانه های صرفه جویی انرژی باشد .بهتر است این سامانه یک سامانه مدیریت و کنترل انرژی (EMCS)یا سامانه مدیریت انرژی ساختمان ((BEMSباشد تا یک BMS یا BAS.لذا EMCS یا BEMS می توانند به عنوان سامانه های نمایش و کنترل سرویس های ساختمان در نظر گرفته شوند که نقش مهمی در مصرف انرژی ساختمان ها دارند.

مدیریت ساختمان

سامانه BMS ،کارآمد ترین ابزار مدیریت ساختمان یعنی نظارت بر شرایط و سرویس ها و نگهداری آنها به طور دائمی در سطح لازم و همچنین امکان عکس العمل سریع و کارآمد  به تغییرات در الگوی عملکرد و کاربری فضاها را در اختیار کارکنان و ساکنان قرار می دهد.

بهبود بهره وری کارمندان

یک سامانه BMS همچنین می تواند مزایای کمتر ملموس تر و در نتیجه برای اندازه گیری سخت تر شامل کارایی  بیشتر پرسنل به دلیل شرایط بهبود یافته محیطی را نیز ارائه کند .روحیه بهتر و رضایت شغلی پرسنل نگهداشت که می توانند وقت بیشتری در جلوگیری از بروز مشکلات صرف کنند تا مقابله با مشکلات ،می تواند یکی از این فواید ناملموس باشد .

حفاظت از افراد و تجهیزات

سامانه BMS در ذات ،یک شبکه ارتباطی است که در سراسر ساختمان یا مجموعه ساختمان ها گسترده می شود .همین سامانه ارتباطی می تواند برای ارسال هشدارها به کاربران یا نیروهای امنیتی در زمان وقوع یک آتش سوزی ،انتشار دود ،ورود غیر مجاز و هرآنچه که ممکن است به تجهیزات آسیب برساند مورد استفاده قرار گیرد .

به علاوه BMS  همچنین می تواند در جهت اقدامات امنیتی دیگری نیز مورد استفاده قرار گیرد .به عنوان مثال می تواند دسترسی به خودش را با ارائه امکان تعریف سطوح دسترسی به افراد مختلف ،کنترل کند .سامانه BMS می تواند با استفاده از دسترسی با کارت و یا با کنترل و نظارت بخش های مشخصی از ساختمان و یا مدیریت دفعات گردش افراد نیروهای حراست بر اساس برنامه زمان بندی از پیش تعیین شده ،به نیروهای حراست در مقابل ورود غیر مجاز به ساختمان کمک کند .

روند پیشرفت سامانه BMS

به روش سنتی ،کنترل ساختمان ها توسط تجهیزات مکانیکی و به کمک وسائل پنوماتیک و الکترومکانیکی صورت می پذیرفته است .با توجه به افزایش روز افزون فناوری DDCو استفاده از سامانه های مبتنی بر ریز پردازنده ،سامانه های اتوماسیون ساختمان جایگزین کنترل های سنتی گردیده اند .در بازار امروز ساختمان ،سامانه های سرویس دهنده بیشتری در ساختمان به صورت از پیش تعبیه شده هستند .نمونه هایی بازر آن ،چیلرها با صفحه مدیریت و کنترل و ترمینال های VAVبا اجزای کنترلی تعبیه شده است .

توضیح توسعه کلی BMS می تواند تکامل آن را از اوایل 1940 ارائه دهد .پیشرفت BMS را میتوان با مراحل و نسل های سامانه های اتوماسیون ساختمان زیر ،تعیین کرد .

  • پنل کنترل و مانیتور متمرکز
  • پنل کنترل متمرکز و مانیتور متمرکز و کامپیوتری شده
  • BMS با پنل جمع آوری اطلاعات DGP بر اساس مینی کامپیوترها
  • BMS مبتنی بر پردازنده ها با استفاده از شبکه LAN
  • BMSباز،سازگار با اینترنت /اینترانت

مرحله قبل از اتوماسیون ساختمان :پنل کنترل و مانیتور مرکزی

این مرحله از آن جهت قبل از BMS نامیده می شود که سامانه ها هنوز به طور کامل درک نشده بودند .فناوری های مختلفی در این زمان به مرور معرفی شدند .در ابتدا،پنل کنترل و مدیریت متمرکز ،این امکان را به کاربران میداد که در یک محل مرکزی و بدون لزوم رفتن به محل حسگرها و سوئیچ ها که در ساختمان پراکنده بودند ،مقادیر حسگرها را بخوانند و سامانه ها را START یا  STOPکنند .تعداد حسگرها یا سوئیچ ها در مقایسه با BMS پیشرفته که میتوانست هزاران یا صدها هزار نقطه ورودی و خروجی را شامل شود ،بسیار محدود بود .

متمرکز سازی به روش پنوماتیک با استفاده از sensor-transmitter های پنوماتیک ممکن میشد و فناوری recever-controller و کنترل از دور در این مرحله معرفی شد .

فناوری دیگری که معرفی شد تقویت سیگنال بود که یک سیگنال را قادر میکرد که قدرت آن در طول یک مسیر بین تجهیز و کنترل کننده آن ،ثابت باقی بماند .در نتیجه ،تعداد پنل های کنترلی محلی در یک ساختمان میتوانست به یک مرکز کاهش یابد .معرفی حسگرهای الکترونیک و لوپهای کنترلی ،منجر به ایجاد مراکز کنترلی سیم کشی شده گردید .
اما مشکلی که در مراحل اولیه استفاده از فناوری های الکترونیک ظاهر شد ،مقدار زیاد سیم کشی برای انتقال سیگنالهای الکترونیک و لذا هزینه بالای نصب بود .معرفی سامانه های مالتی پلکس الکترو شیمیایی در سالهای دهه 1960 ،تعداد سیم کشی ها را کاهش داد و باعث کاهش هزینه های نصب و نگهداری شد .تعداد سیم ها از چند سیم به ازای هر مالتی پلکسر به چند ده سیم کاهش یافت .سامانه های  دیجیتال نمایش و ضبط اندازه ها نیز در پنل مرکزی وجود داشت.

نسل اول :پنل کنترل و مانیتورمتمرکزو کامپیوتری شده

در پی توسعه کامپیوترهای پیشرفته  در دهه 1940 در اواخر دهه 1960 اولین مرکز کنترل کامپیوتری شده اتوماسیون ساختمان به بازار عرضه شد .یک کامپیوتر از راه دور به مالتی پلکسرها و پنل های کنترلی متصل و در نتیجه ارتباط تجهیزات و حسگرها از طریق یک کابل هم محور یا یا دو رشته ای امکان پذیر میشد .
امکان آدرس دهی همه نقاط در سامانه ،اطلاعات مفید تری را در اختیار کاربران قرار میداد .این سامانه امکان برنامه ریزی زمان بندی شده تجهیزات کنترلی ،تنظیم خودکار خروجی های آنالوگ ،محدوده بالا و پایین برای هشدارها و گزارشات را فراهم می نمود.

سامانه های این نسل گران قیمت بوده و به راحتی قابل استفاده نبودند . به دلیل قیمت بالای سخت افزار ،دیسک ذخیره سازی بسیار محدود بود .برنامه ها به صورت دستی توسط یک نوارخوان بارگذاری میشدند و تغییر برنامه ها نیز بسیاز دشوار بود .با توجه به این که کل سامانه بر اساس یک کامپیوترمرکزی کار میکرد و شامل سیم کشی های زیادی بود ،سامانه BMS در این مرحله ،قابلیت اطمینان پذیری کمی داشت . این نسل از BMS کامپیوتری شده ،کاربردهای کمی داشت و به سرعت نسل جدیدی از BMS ارتقا یافت.

نسل دوم :سامانه مبتنی بر مینی کامپیوترها و پنل های جمع آوری اطلاعات

استفاده از مینی کامپیوترها ،پردازنده های مرکزی و کنترلرهای برنامه پذیر منطقی plc  در سامانه های اتوماسیون ساختمان ،در دهه 1970به طور چشم گیری افزایش یافت .

بسته های نرم افزاری نیز با هزینه اضافه در این سامانه ها قابل اضافه نمودن بود .بسته های نرم افزاری برای مدیریت انرژی از قبیل چرخه کار ،کنترل نیاز (دیماند)،راه اندازی و توقف بهینه ،تنظیم دمای بهینه ،کنترل مبتنی بر روز و شب و کنترل حرارت نیز ارائه گردید .

در دهه 1970 ،هزینه سخت افزار به شدت شروع به کاهش کرد .کامپیوترها نیز برای افراد غیر متخصص راحت تر مورد استفاده قرار گرفت . در سامانه های کامپیوتری مراحل قبلی ،سامانه ها

کاربر پسندتر نیز شدند . برنامه ریزی سامانه ها و ایجاد پایگاه های داده نیز بسیار ساده تر شد.

استفاده از صفحه کلیدها و دیگر سخت افزارهای جدید برای کاربران ،واسط کاربری HMI  ساده ای برای کامپیوترها و سامانه های اتوماسیون ساختمان فراهم می نمود .اطلاعات جمع آوری شده توسط سامانه های اتوماسیون مبتنی بر کامپیوتر ،میتوانست بر روی کاغذ ،چاپ و یا روی صفحه نمایش ،نشان داده شود.
ارتباط بین کاربر و سامانه های مبتنی بر کامپیوتر به شکلی که امروزه رایج است ،بنیان نهاده شد.با این حال قیمت نرم افزارهایی تخصصی آن افزایش یافت .زیرا این نرم افزارها به سادگی قلبا سفارشی سازی نبودند .در اکثر موارد یک برنامه نویس آموزش دیده متخصص ،تنها کسی بود که میتوانست چنین کاری را انجام دهد .

پیشرفت مهم دیگر ،استفاده از (واحدهای جمع آوری اطلاعات ) بود که این امکان را میداد که اطلاعات از حسگرها و سیگنالهای کنترلی متعدد جمع آوری و به ابزارهای متعدد فقط با چند سیم ارسال شود .این امر ،عملیات کابل کشی را به شدت کاهش و به سامانه های اتوماسیون ساختمان اجازه میداد تا تعداد زیادی نقاط کنترل و مانیتور (که در فعالیت های صنعتی مورد نیاز بود )داشته باشند.

نسل سوم :سامانه مبتنی بر ریز پردازنده ها با استفاده از شبکه

استفاده از ریز پردازنده ها و کامپیوترهای شخصی PC صنعت کنترل را دچار انقلاب کرده و باعث تولید نسل جدیدی از BMS گردید .قیمت پایین تر ریزپردازنده ها و تراشه ها ،دلیل اصلی توسعه فناوری  جدید در اتوماسیون و مدیریت ساختمان بود.

معرفی و پذیرش گسترده کنترل دیجیتال مستقیم توزیع شده بر اساس ریز پردازنده ها که توسط یک شبکه محلی LAN به هم متصل شده اند یک معماری معمول سامانه BMS در این مرحله است که هنوز هم وجود دارد ،استفاده از دیسک سخت برای نگهداری اطلاعات و بارگزاری نرم افزارهای کاربردی،استفاده و برنامه نویسی BMS را بسیار آسان می کرد .
یک سامانه BMS به طور طبیعی دارای یک بستر مانیتور و مدیریت مرکزی بود که مستقیما از راه دور و از طریق LAN  به ایستگاه های کنترل متصل می شد.قابلیت مهم BMS در این مرحله و مراحل بعدی ،استفاده از ایستگاه های کنترلی مستقل ولی مجتمع شده برای کنترل واحدهای مجزا بود .این امر به BMS این امکان را میدهد که دارای هوشمندی مستقل ،توزیع شده و در عین حال تجمیع شده باشد.به عبارتی بیشتر تصمیم های کنترلی میتوانست به صورت محلی انجام شود و این امر موجب به افزایش زیادی در قابلیت اطمینان به BMS می گردید و در عین حال مدیریت،میتوانست به صورت یکپارچه انجام انجام پذیرد.

مهمترین مشکل BMS در این مرحله ،ناسازگاری پروتکل های ارتباطی ،فرمت پیغام ها و مدیریت اطلاعات بین سازندگان مختلف بود .چرا که افزایش ابعاد و عملکردهای مورد نیاز ،نیاز به تجمیع سامانه های ساخت تولید کنندگان مختلف داشت .پیروی نکردن از یک استاندارد عمومی ،دلیل اصلی این مسئله بود .

نسل چهارم : BMS آزاد سازگار با اینترنت و اینترانت

از دهه 1980 تلاش زیادی برای ایجاد ،توسعه و ترویج استانداردهایی به منظور رفع مشکل ناسازگاری سامانه های اتوماسیون ساختمان صورت گرفت .استفاده رایج از اینترنت نیز تاثیر به سزایی در استاندارد سازی فناوری های مورد استفاده در صنعت BMS داشت .در اواسط دهه 1990 ،استفاده و پذیرش عمومی پروتکل های باز و فناوری های استاندارد مورد استقبال عمومی قرار گرفت .

فناوری های ارتباطی و نرم افزارهای زیادی که توسط اینترنت و اینترانت و یا شبکه های کامپیوتری مورد استفاده قرار میگرفت ،مستقیما در صنعت BMS به کار گرفته شد .قابلیت اصلی سامانه BMS امروزی می تواند به این صورت جمع بندی گردد که استفادذه از پروتکل های ارتباطی آزاد و استاندارد به سامانه های BA  از تولید کنندگان مختلف این امکان را میدهد که بدون سختی یا مشکل زیاد ،با یکدیگر مجمع شوند .
استفاده از IP(پروتکل اینترنت )و فناوری های استاندارد اینترنت به BMS اجازه میدهد تا با شبکه ارتباطی خود شرکتها نیز به راحتی یکپارچه گردد.لذا شبکه شرکتها بستر واحدی برای همه اطلاعات ساختمانها فراهم میکند .تجمیع و مدیریت اطلاعات BMS می تواند به کمک زیر ساخت های اینترنت به دست آید.

 

شرکت مهندسی هوشمند سازان قرن سهند با برند الگام از شرکتهای پیشرو در ارائه راه حل های جامع و کاربردی فناوری اطلاعات و راه کارهای دسترسی آسان به سیستم های اطلاعاتی یکپارچه می باشد. الگام با تعریف نیازمندی های هر کدام از مشاغل ، شرکت ها و سازمان ها در زمینه نرم افزار ویپ ، نرم افزار باشگاهی  ، نرم افزار مدیریت باشگاه ، نرم افزار مدیریت پروژه  ، نرم افزار crm  ، نصب و راه اندازی ویپ  بهترین شرایط مربوطه را جهت تحقق به اهداف عالیه مهیا می سازد.



کلمه کلیدی :

سیستم BMS و مزایای آن

نام نویسنده :شکیبا خلج/الگام

جهت ثبت انتقادات و پیشنهاد های خود اقدام کنید ؟
با مرکز پشتیبانی در خدمت شما هستیم

جهت پشتیبانی یا ثبت نظرات و پیشنهادات خود ابتدا ثبت نام کنید
شرکت فنی و مهندسی الگام

جهت گیری کلان راهبردی

چشم انداز

خلق بهترین تجربه‌کاربری و ارزش آفرینی در حوزه کسب و کار اینترنتی

ماموریت

ارائه خدمات مفید و پایدار آنلاین مبتنی بر توسعه سرویس‌های پرکاربرد

اهداف

  • شرکت فنی و مهندسی الگام

    ارائه خدمات با کیفیت، اثر بخش و محبوب

  • شرکت فنی و مهندسی الگام

    ایجاد سازمانی چابک و باهوش با فضایی دوستانه

  • شرکت فنی و مهندسی الگام

    ایجاد ارزش افزوده حداکثری

  • شرکت فنی و مهندسی الگام

    حضور فعال در عرصه بین‌المللی