چند عبارت مصطلح در VoIP تاریخ ثبت : 1398/05/06_12:3

چند عبارت مصطلح در VoIP


با توجه به این که نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان طلوع (Tolue CRM)  قابلیت ارتباط با سرور VIOP Asterisk را دارا می باشد، در مجموعه مقالاتی تلاش می کنیم تا اطلاعات بیشتری را در اختیار کاربران و مشتریان شرکت قرار بدهیم. در این مقاله چند اصطلاح فنی مورد استفاده در Asterisk بررسی می کنیم.


  IRC latency : (Interrupt Request) IRC یک تاخیر اساسی بین لحظه ی است که یک کارت جانبی( مانند کارت واسط تلفن) درخواست توقف CPU از کاری که انجام می دهد را می کند و لحظه ای که CPU به آن پاسخ میدهد و آماده ی بدست گرفتن آن تسک است. دستگاه های جانبی  Asterisk (مخصوصا  کارت های Zaptel) شدیدا مخالف این متد هستند.

کارتهای واسط آنالوگ:

Digium نوعی کارت ارتباطی ساخته است که دارای 4 پورت می باشد بنام TDM400P ، که اجازه ورود 4 کارت ماده را می دهد (حتی FXO (Foreign eXchange Station) یا FXS را نیز در بر می گیرد)

نام TDM x y B یک نام قراردادی است که اعداد x  و y  شماره ایی هستند که کمیت کارت هایFXO   و FXS را روی بورد نشان می دهند. (X100P یک کارت قدیمی است.)

کارت های واسط دیجیتالی:

اگر نیاز به مدارهایی بیش از 10 عدد باشیم به ارتباط دهنده های دیجیتالی نیاز پیدا خواهیم کرد. (T1  و E1)
Zapata تولید کننده کارت T1  است. که از کلمه (Tormenta) است.

Sangoma شرکتی است که کارت های دیجیتالی WAN اُپن سورس را تولید می کند، و اخیرا کارت های T1/E1 ی که Asterisk را ساپورت میکند را نیز تولید کرده است. که این کارت ها شامل آرایه های gate قابل برنامه ریزی شونده قوی است که آنها را فوق العاده قابل انعطاف می کنند. (FPGAs)

Dialplan:

به طور کلی به الگوی عددی شماره تلفن ها در شبکه PSTN اطلاق می گردد که شامل کد کشور، کد محلی و تمام ترکیبات بعدی شماره تلفن می شود.
مثلا دو رقم کشور،3 رقم کد شهر و هفت رقم شماره تلفن و... ولی در  Asterisk یا IP-PBX های مبتنی بر FreePBX، به مجموعه ای از context ها گفته می شود که در فایل extention.conf قرار  گرفته¬اند و نحوه تعامل نقاط پایانی و تماس ها را معین می نمایند، و قسمت اعظم این فایل پیکره¬بندی را شامل می-شوند.
در پروژه های بزرگ و واقعی باید context های متعدد، در بر گیرنده Dialplan سیستم باشند تا از پیچیدگی فزاینده Dialplan جلوگیری گردد. Dialplan های بسیار متفاوت و گسترده ای با ترکیبات دستوری extensio.conf قابل پیاده سازی می باشند.

در واقع Dialplan  تعريف مسيري براي هدايت تماس هاست، به طور مثال  DialPlanي در استريسك تعريف مي كنيم كه وقتي كسي از بيرون به سيستم زنگ زد پيام خاصي پخش شود و به  داخلي خاصي ارتباط داده شود، كلا به مسير دهي تماس ها اطلاق مي شود، البته اين اصطلاح در asterisk زياد مورد استفاده قرار مي گيرد.

Dialplan برای 4هدف اصلی ساخته شده است: contextها، extentionها، اولویت ها و applicationها.

Asterisk براي مديريت تماس‌ها و ايجاد IVR از ساختار Dialplan استفاده مي‌كند،‌ با آشنايي با مفاهيم و نحوه استفاده آن مي تواني  علاوه بر تغيير برخي از وي‍ژگي‌هاي Asterisk ، براي خود IVR اختصاصي بسازیم.

DialPlan  در داخل فايل extensions.conf و فايل‌هاي مشتق شده پياده‌سازي مي شود، DialPlan  شامل تعريف داخلي‌هاي مختلف مي‌باشد، ساختار تعريف DialPlan از قرار زير مي‌باشد:
[context]
exten => id, priority, command
Context  : نام متن مربوط به DialPlan مشخص مي‌شود.
Exten : كلمه كليدي مي‌باشد، مي‌بايست حتما با =    ويا   => همراه شود.
Id: تعريف شماره داخلي جهت تماس از داخلي‌هاي ديگر و يا فرمان goto
Priority : عددي كه با 1 شروع شده و در حالت عادي خط به خط افزايش مي‌يابد.
Command: دستورات قابل اجرا در DialPlan كه توسط استريسك تعريف و تعيين شده است.

Trunk:

یک درگاه ورودي براي سيستم VoIP گفته ميشود، اين درگاه مي تواند ورودي شهري باشد كه به اون معمولا    PSTN Trunk گفته ميشود و يا مي تواند بر روي شبكه و از طريق پروتكل SIP باشد كه به آن هم SIP Trunk  گفته مي شود، به هر حال هر مسير و درگاهی كه به سيستم تماس ارسال و يا دريافت كند را Trunk  مي گويند.

Contextها:

Dialplanها به بخش هایی بنام Contextها شکسته می شوند. Contextها گروه های اسمی از extentionها می باشند. یک extentionی که در یک  Context تعریف می شود، کاملا جدا از extention هایی که در  Contextهای دیگر وجود دارد، مگر اینکه تعاملی بین آن ها تعریف شده باشد.

یکی از مهمترین استفاده  Contextها، به وجود آوردن امنیت است. با استفاده صحیح از  Contextها، میتوانیم دسترسی مستقیمی به ویژگی های تماسهای خاص داشته باشیم( مانند تماس های راه دور) که برای دیگران قابل دستری نمی باشند.

Extension :

در میان هر Context، یک یا چند  extention تعریف می کنیم. Extention ها مشخص میکنند که چه اتفاقاتی در طول تماسشان در dialplan صورت گرفته است. و نیز منظور از  extentionهمان داخلي سازمان می تواند باشد، مثل داخلي هايي كه بر روي سيستم هاي قديمي هم وجود دارد، و معمولا 3 يا 4 رقمي تعريف مي شوند.

که سینتکس آن نیز در زمان استفاده exten=> میاشد. یک  extention کامل، شامل 3 کامپوننت است:
1)   نام (یا تعداد) extention
2)   اولویت (هر  extention می تواند شامل چندین گام باشد؛شماره گام "اولویت" نامیده می شود.)
3)   Application (یا دستور) ی که عملیاتی روی تماس انجام می دهد.
(صفحه98)

Directory : مانند يك دفترچه تلفن مي ماند كه شامل نام و شماره داخلي افراد در سيستم هست، البته بايد پر شود.



 

شرکت مهندسی هوشمند سازان قرن سهند با برند الگام از شرکتهای پیشرو در ارائه راه حل های جامع و کاربردی فناوری اطلاعات و راه کارهای دسترسی آسان به سیستم های اطلاعاتی یکپارچه می باشد. الگام با تعریف نیازمندی های هر کدام از مشاغل ، شرکت ها و سازمان ها در زمینه نرم افزار ویپ ، نرم افزار باشگاهی  ، نرم افزار مدیریت باشگاه ، نرم افزار مدیریت پروژه  ، نرم افزار crm  ، نصب و راه اندازی ویپ  بهترین شرایط مربوطه را جهت تحقق به اهداف عالیه مهیا می سازد.

 



کلمه کلیدی :

چند عبارت مصطلح در VoIP

نام نویسنده :شکیبا خلج/الگام

جهت ثبت انتقادات و پیشنهاد های خود اقدام کنید ؟
با مرکز پشتیبانی در خدمت شما هستیم

جهت پشتیبانی یا ثبت نظرات و پیشنهادات خود ابتدا ثبت نام کنید
شرکت فنی و مهندسی الگام

جهت گیری کلان راهبردی

چشم انداز

خلق بهترین تجربه‌کاربری و ارزش آفرینی در حوزه کسب و کار اینترنتی

ماموریت

ارائه خدمات مفید و پایدار آنلاین مبتنی بر توسعه سرویس‌های پرکاربرد

اهداف

  • شرکت فنی و مهندسی الگام

    ارائه خدمات با کیفیت، اثر بخش و محبوب

  • شرکت فنی و مهندسی الگام

    ایجاد سازمانی چابک و باهوش با فضایی دوستانه

  • شرکت فنی و مهندسی الگام

    ایجاد ارزش افزوده حداکثری

  • شرکت فنی و مهندسی الگام

    حضور فعال در عرصه بین‌المللی